Friday, 28 September 2012

jom solat!!

Bismillah...

Seminggu nih rumah cik yani sentiasa penuh dengan anak2 sedara dan juga anak2 sindiri.. Semuanya gara-gara cuti upsra sekolah kakak (bila kakak cuti adik2 pon sibuk nak cuti dan adik2 sedara pon akan dtg dok sini jugak).So banyaklah 'acara' yang mereka aturkan.Kadang2 sampai tak terlarat cik yani nak layan.Biar je mereka buat hal masing2.. huhuhuuu...

Nak jadi cerita... semalam untuk tak membuang masa anak2 ini dan mengisi jiwa mereka cik yani pon ajaklah semua anak2 kecil ni solat zuhur bersama..Yang ada masa tuh iman (7thn),izzah (6thn), Naim(4thn), inas dan yusuf (3thn),siti maryam(2thn) dan idham (1thn)..
Setelah semua orang berwuduk masing-masing berebut2 nak susun sejadah kat hall.Dah tuh berebut2 pulak pakai telekung. Disebabkan cuma ada 2 orang je lelaki jadik cik yani bagi songkok pada yusuf dan naim.Dan untuk anak2 gadis yang lain cik yani pakai kan telekung termasuk untuk inas dan siti maryam.
Tiba-tiba...
"Cop  nak pakai tuh..." Kata si yusuf sambil campak songkoknya dan tarik telekung yang ada pada siti maryam. Puaslah cik yani dan mama pujuk dia dan explain kenapa dia kena pakai songkok.Tapi dia tetap taknak.Siap berguling2 dan menangs2 nak kan telekung yang dipakai siti. Dalam hati cik yani memang tak boleh tahan nak gelak golek2...tapi sebagai ibu cik yani control macho dan terus pujuk yusuf. Tapi dia tetap berkeras...
Akhirnya....
Biarlah gambar2 nih berkata2... heheheheee...

memula...semua happy je ready for solat
Abg naim ready nak jadik imam, siti antara makmumnya
solat tertunda gara2 yusuf mengamok nak telekung.. dah dpt telekung merajuk mintak kain pulak...
baru puas hati dapat pakai complete..tgk siti kat sebelah tu.. pakai skirt dgn tudung je last2..
 Masa ni cik yani memang dah tak tahan la...memang gelak manjang sampai tertangguh sikit lagi solat.Dan waktu solat pulak suara yusuf je yang kuat baca semua doa dan zikir yang dia hafal.dan dia akan rukuk dan sujud lebih awal dari semua orang...

heheheee....

Friday, 7 September 2012

surat dari anak-anak

bismillah...

Pernah tak anda-anda semua yang mempunyai anak-anak bawah 7 tahun menulis surat atau nota kepada anda?? Cik yani selalu terima surat ataupon nota dari anak-anak.Sampai hari ni cik yani simpan segala kertas surat dan nota dari mereka tu.Cik yani berhasrat nak frame kan dan buat saru galeri kerjatangan anak-anak kat rumah baru nanti.

Kali pertama dapat surat dari anak-anak memang cik yani gembira sangat.Teruja sebab anak-anak cik yani dah besar!! Dah pandai hantar surat atau nota yang kebanyakkannya ucapan-ucapan terima kasih ataupon peringatan.Kali pertama cik yani dapat surat daripada Iman adalah pada kali pertama cik yani tinggalkan semua anak-anak dengan cik wan untuk cik yani pergi kelas nutrisi Herbalife.Balik tu anak-anak semua dah tidor dan cik wan pass kat cik yani sekeping surat kecil berlipat.Dalam tu tertulis
           "mama, nanti mama balik tolong kemas beg sekolah akak ye..akak tak nak mama kelam kabut pagi esok.Akak nak tunggu mama balik tapi akak mengantuk daddy suruh tidur.

Akak sayang mama"

Malam tu hati cik yani memang berbunga-bunga la...penat pon cepat-cepat cik yani kemaskan beg sekolah dia ikut jadual hari esoknya.bila dia bangun esok pagi dia tengok beg dah siap cepat-cepat dia peluk cik yani sebab dia tahu cik yani dah baca surat dia.

Cik yani rasa anak-anak suka menulis surat atau nota ni mungkin diwarisi dari cik yani yang suka sangat hantar nota-nota kecil tanda penghargaan pada orang-orang yang cik yani sayang.Bila tiba harijadi anak-anak cik yani akan usaha sendiri buat kad ucapan harijadi untuk mereka.Bila tiba harijadi daddy mereka pula yang beria-ia ajak cik yani buat kad untuk bapa mereka.Anak saudara cik yani ada tanya kenapa cik yani susah-susah nak buat sedangkan boleh beli?Jawapannya...kad yang dibuat sendiri walaupon tak secantik kad beli tapi ianya ada personal touch yang buatkan kad itu istimewa.Ia dibuat dari hati kita.Terbukti bila kad-kad yang cik yani buat untuk mereka walaupon dah hampir lunyai sebab asyik kena belek tapi mereka tetap simpan!

Dan setiap kali cik yani dapat surat ataupon nota dari anak-anak, cik yani akan terus baca depan mereka dan puji tulisan ataupon lukisan mereka cantik dan surat tu istimewa sangat.
Kemudian mereka akan berlari dengan hidung yang kembang kuncup sebab kena puji.Sekali-sekala kalau cik yani tak sibuk waktu mereka beri surat tu cik yani akan ambil gambar dan upload ke facebook.Kalau cik yani sibuk lepas je baca dan puji cik yani akan minta mereka simpan diatas rak dalam bilik cik yani dengan pesanan "letak elok-elok tau nanti mama nak frame". Jadi mereka tahu yang cik yani hargai setiap titik peluh kerja mereka.

Jom kita tengok-tengok sabahagian dari sebahagian hasil kerja anak-anak pintar cik yani...

pesanan dari izzah masa nak bawa kakak ke hospital

iklas dari iman...-love-  
keluarga saya by iman
yang paling touching -love-

banyak lagi gambar-gambar nota cuma cik yani tak sempat nak upload.Insyaallah cik yani akan buat satu mini galeri untuk cik yani abadikan hasil kerja mereka ni...